Hoe beluister je de audio’s?
Op de vorige pagina vind je de tien audio-bestanden van de gratis CD. Selecteer de audio die je wilt beluisteren in de lijst en klik vervolgens op het oranje, ronde play-pijltje. Direct of binnen enkele seconden zul je dan de muziek horen. De audio’s spelen vanzelf na elkaar af, maar je kunt ook een specifieke audio selecteren, door er met je cursor op te klikken.

Als je de oefeningen voor het eerst doet, raad ik je aan even verder te lezen voor verdere uitleg en tips ter voorbereiding. Zo kun je optimaal gaan ontspannen!

Vooraf  wat tips om je nog beter te kunnen ontspannen:

  • Zorg ervoor dat je het warm genoeg hebt. Als je gaat ontspannen, kan het zijn dat je het wat frisser krijgt. Houd daarom een deken, trui of vest bij de hand.
  • Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden. Zet je telefoon even helemaal uit en instrueer evt. huisgenoten of collega’s dat je je even terugtrekt. Goed voorbeeld, doet goed volgen ;- )
  • Om de oefeningen te verdiepen kun je van tevoren een warm bad of douche nemen. Zeker als je de oefeningen later op de dag doet, spoel je zo als het ware eerst alle indrukken van de dag van je af.
  • Kijk wat het beste voor jou werkt: Een liggende houding of juist rechtop zittend. Probeer het eens uit.
  • Maak je niet druk om allerlei gedachten die misschien in je op blijven komen. Laat ze gewoon voorbij gaan. Zie die gedachten maar als voorbijgangers. Je ziet ze wel, maar je vraagt ze niet om naar binnen te komen. Je zult merken dat dat steeds beter gaat. Gedachten laat je gewoon passeren.
  • Gebruik bij voorkeur een koptelefoon. Maar gewoon zonder luisteren kan natuurlijk ook.
  • Neem jezelf voor: Ik gun mezelf dit. Ik gun mezelf deze tijd om te leren beter en gemakkelijker te ontspannen. Dan lukt me dat op den duur in het dagelijks leven ook en heeft ook iedereen om mij heen er baat bij.

Het aanbod aan mp3’s op de vorige pagina bestaat uit verschillende soorten ontspanningsoefeningen. Goed om eens te ervaren wat bij jou het beste past.  Weet je dat al, dan kun je meteen naar de soort oefeningen die jou het meest aanspreken. (In de complete serie van 5 uur, zijn de audio’s ingedeeld per catergorie/soort) Maar wissel zeker ook eens af, zodat je nieuwe vormen van ontspanning ontdekt!

Ik adviseer je om in het begin je ontspannings-sessie telkens te beginnen met de bodyscan-oefening.
Zo kom je alvast tot rust en wordt het een soort  ‘ankering’ voor je lichaam en geest. Een seintje dat zegt: ‘Kom, we gaan ontspannen’, en als het ware steeds verder ‘in slijt’.

Heb je vragen dan kun je me altijd mailen. Ik beantwoord je bericht zo spoedig mogelijk.

Veel heerlijke rustmomenten en balans toegewenst!

Ontspannen groet,

Esther Coumans